tisdag 3 maj 2011

... och så #27

























"Emil Kåberg väljer efter åtta säsonger i Färjestad att gå till Örebro Hockey.
På tisdagen offentliggjorde hårdsatsande Örebro att Kåberg skrivit under ett
treårskontrakt med möjligheter till en framtida anställning i klubben.

- Mitt svåraste beslut i livet, säger Emil Kåberg

Färjestads sportchef Thomas Rundqvist fick beskedet på tisdagen.

- Vi kan bara tacka Emil och önska honom lycka till. Örebro får en krigare som är på jobbet varje dag, säger Färjestads sportchef Thomas Rundqvist.

Kåberg presenterades på en presskonferens i Örebro under tisdagseftermiddagen men hade redan tidigare meddelat Rundqvist sitt beslut.

Färjestad erbjöd Kåberg ett tvåårskontrakt med en öppning för båda parter efter det första året. Hos Örebro erbjöds Kåberg ett treårskontrakt och ett löfte om en framtida roll i den hårdsatsande klubbens organisation. Ett erbjudande som i Kåbergs fall tillsammans med betydligt kortare pendlingsavstånd – Emil har under åtta år haft 24 mil tur och retur till jobbet - till slut avgjorde.

- Det har varit mitt svåraste beslut i livet att tacka nej till Färjestad. Jag har haft åtta fantastiska år i den klubb som utvecklat mig till den spelare jag är idag, säger Kåberg som avslutade karriären i Färjestad med att bli svensk mästare för tredje gången.

Rykten placerade Kåberg tidigare i några av Färjestads elitseriekonkurrenter. Rykten som Kåberg bestämt dementerar.
- För mig var det aldrig aktuellt att spela i någon annan Elitserieklubb än Färjestad, slår Emil fast.

Färjestad hade hoppats kunna behålla Kåberg ytterligare minst en säsong.
- Emil är en fantastisk ledargestalt i ett lag. Alltid på jobbet först och sist av isen. En kämpe som många gånger bevisat sin tuffhet för oss. Örebro får en fantastisk personlighet i sitt lagbygge, säger Thomas Rundqvist.


Kåberg poängterar att det inte varit något lätt beslut att ta. Känslorna har varit många runt beslutet att lämna den klubb han tillhört i åtta säsonger.
- Jag har fått många vänner i laget, organisationen och runtom hockeyn. Jag har trivts otroligt bra med laget och alla runt klubben och vill också skicka ett stort tack till våra fans som alltid stöttat mig på ett fantastiskt sätt, säger Kåberg.

Emil Kåberg har spelat sju hela säsonger i Färjestad sedan han kom till klubben från Bofors halvvägs in i säsongen 03/04. Han har spelat 359 elitseriematcher och vunnit tre SM-guld med FBK.
Han har tidigare spelat 201 Allsvenska matcher för Bofors och Kumla.


I Örebro Hockey finns också förre FBK-backen Jens Skålberg bland nyförvärven inför den kommande säsongen."

Från Färjestad's hemsida.


F*n, det var så jag vart tårögd när jag läste att det var klart. Vill inte!!! Samtidigt kan jag förstå honom oxå, mycket närmre till jobbet bl.a. Men kommer att sakna Kåberg som alltid gav allt. Frågan är om det nånsin kommer komma en spelar som han?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar